Vastgoedinformatie

Bij de aankoop of vervreemding van een stuk grond of een woning, gaat de notaris na welke stedenbouwkundige toestand rust op het onroerend goed alvorens de akte te verlijden. De notaris doet dit via notariële inlichtingen die hij of zij aanvraagt bij de dienst Bouwen en Wonen.

Het formulier vermeldt of voor het huis een bouwvergunning is afgeleverd, of alle constructies, zoals de woning, tuinhuisjes, ... vergund zijn, of er bouwovertredingen zijn vastgesteld, in welk bestemmingsgebied het gelegen is (woongebied, agrarisch gebied, natuurgebied,…), of de woning voorkomt op de lijst van leegstand en verkrotting, of er milieuvergunningen zijn afgeleverd, enzovoort.

Hoe kan je je aanvraag doen?

  • Je bent notaris of notariaatsmedewerker: u kan enkel een aanvraag doen via de  IBOT-applicatie in uw eNotariaat
  • Je bent vastgoedmakelaar: u kan een aanvraag doen via de toepassing RealSmart of via het Vlaamse webportaal
  • Burger of overheidsinstantie: via het Vlaamse webportaal

 

Een aanvraag voor een dossier vastgoedinformatie in onze gemeente bedraagt 100 euro per kadastraal perceel. Naast de gemeentelijke retributie wordt er ook een platformretributie van €36,50 aangerekend per kadastraal perceel. Meer informatie over de kostprijsberekening kan je terugvinden op de gebruikersomgeving van het Vastgoedinformatieplatform.

Indien je meer informatie wenst, neem dan even contact op met de dienst Bouwen en Wonen.