Stefan Gielen (Digipunt)

Stefan Gielen is vrijwilliger bij het Digipunt in de bibliotheek in Eksel. ‘Mijn motivatie: ik help graag mensen en ik houd van het sociale contact.’

‘Het valt héél goed mee, het is plezant vrijwilligerswerk’, vertelt Stefan enthousiast. ‘Als mensen tevreden naar buiten kunnen gaan, geeft mij dat veel voldoening. Het is fijn om voor anderen iets te kunnen betekenen. Mensen krijgen een persoonlijke aanpak, we praten ook al eens over iets anders.’

Het is fijn om voor anderen iets te kunnen betekenen

‘Het Digipunt is iedere woensdag in de bib van 14-16u, zonder afspraak. Soms is het druk, soms heel rustig. Op rustige momenten kan je mensen in detail nog beter helpen. Meestal komen er vier mensen per namiddag, dat is dan een persoon per half uur. De vragen zijn over heel uitlopende zaken: Itsme, e-mail, whatsapp... Samen geraken we erdoor.’

‘Ik ben niet de grote IT-specialist, maar ik kan mensen wel verder helpen. Het technische aspect heeft me altijd al geïnteresseerd. Daarnaast is het ook wat gezond verstand gebruiken, maar sommige mensen hebben een helpende hand nodig en moet je al eens wat gerust stellen. Soms gebruiken we Google en zoeken we samen naar een oplossing. Geduldig zijn is belangrijk. Je mag je niet opjagen (lacht).’

Stefan krijgt ook soms vragen over internetfraude, zoals ‘phishing’. ‘Dat is hard beginnen te leven na de cyberaanval bij Limburg.net. Het is goed dat mensen aandachtiger geworden zijn. Verdachte links zijn gevaarlijk, soms is het ook geen logisch e-mailadres: kijk hier zeker naar, dat is vaak al een eerste filtering. Maar fraude lijkt vaak echt. Stuur verdachte mails zeker door naar verdacht@safeonweb.be.’

Wie komt er zoal naar het Digipunt?

‘De meesten zijn ouderen. Soms zijn er ook mensen van middelbare leeftijd die de taal niet zo machtig zijn. Ik denk dat ouderen ook hulp vragen aan hun kinderen, maar mijn gevoel is dat ze hun kinderen niet te veel willen storen. Hier bij het Digipunt is de drempel heel laag. Veel kinderen wonen ook al wat verder en hebben niet altijd de tijd om hun ouders te helpen.’

De drempel om hulp te vragen is hier heel laag

Stefan heeft nog enkele algemene tips voor mediagebruikers. ‘Wees voorzichtig bij het delen van persoonlijke gegevens, houd het veilig. Er wordt veel gedeeld op social media. Wees je er bewust van dat iedereen kan zien wat je deelt. Denk na over: wat, wanneer en hoe je iets deelt. Ga bewust om met wat je deelt.

De Digipunten zijn een mooi initiatief, vindt Stefan. ‘De interactie is een groot voordeel tegenover een handboek, of dokter Google. Ook opleidingen in de bib rond cyberveiligheid en andere digitale vormingen zijn heel nuttig. Het is goed dat Hechtel-Eksel hier aandacht aan besteedt.’