Elektronische vreemdelingenkaart -12 jaar

Het aanvragen van een elektronische vreemdelingenkaart kan enkel op AFSPRAAK.

Wanneer een niet-Belgisch kind, jonger dan 12 jaar, ingeschreven is in de registers en recht heeft op een verblijf in België, kan het een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen.

Het is maximum 3 jaar geldig, afhankelijk van de geldigheidsduur van de verblijfskaart van de ouder/referentiepersoon.

Voorwaarden

Een vreemdelingenkaart wordt enkel uitgereikt aan niet-Belgische kinderen jonger dan 12 jaar.

Om te reizen hebben niet-Belgische kinderen hun nationaal identiteitspaspoort nodig.

Procedure

STAP 1:
De ouder met het ouderlijk gezag of de voogd maakt een afspraak met de dienst Vreemdelingen, meldt zich samen met het kind en vraagt de elektronische vreemdelingenkaart aan.

Maak een afspraak

STAP 2:
Twee tot drie weken na je aanvraag krijg je per post codes toegestuurd:

  • Een PUK-code om de kaart te activeren;
  • Een PIN-code om de kaart te gebruiken voor elektronische toepassingen (Dit is vanaf 6 jaar)

STAP 3:
Met de toegestuurde codes haal je de elektronische vreemdelingekaart af aan het snelloket.
Dit kan tijdens de openingsuren van het gemeentehuis.

Meebrengen

  • 1 recente pasfoto van het kind, dat voldoet aan de wettelijke eisen
  • Opgelet! Bij de aanvraag moet ook het kind(je) aanwezig zijn.
  • Het kind wordt vergezeld door een persoon die het ouderlijk gezag uitoefent.

Bedrag

De elektronische vreemdelingenkaart -12 jaar kost €8,50.