Elektronische vreemdelingenkaart -12 jaar
Het aanvragen van een elektronische vreemdelingenkaart kan enkel op AFSPRAAK.
Wanneer een niet-Belgisch kind, jonger dan 12 jaar, ingeschreven is in de registers en recht heeft op een verblijf in België, kan het een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen.
Het is maximum 3 jaar geldig, afhankelijk van de geldigheidsduur van de verblijfskaart van de ouder/referentiepersoon.
Voorwaarden
Een vreemdelingenkaart wordt enkel uitgereikt aan niet-Belgische kinderen jonger dan 12 jaar.
Om te reizen hebben niet-Belgische kinderen hun nationaal identiteitspaspoort nodig.
Procedure
STAP 1:
De ouder met het ouderlijk gezag of de voogd maakt een afspraak met de dienst Vreemdelingen, meldt zich samen met het kind en vraagt de elektronische vreemdelingenkaart aan.
STAP 2:
Twee tot drie weken na je aanvraag krijg je per post codes toegestuurd:
- Een PUK-code om de kaart te activeren;
- Een PIN-code om de kaart te gebruiken voor elektronische toepassingen (Dit is vanaf 6 jaar)
STAP 3:
Met de toegestuurde codes haal je de elektronische vreemdelingekaart af aan het snelloket.
Dit kan tijdens de openingsuren van het gemeentehuis.
Meebrengen
- 1 recente pasfoto van het kind, dat voldoet aan de wettelijke eisen
- Opgelet! Bij de aanvraag moet ook het kind(je) aanwezig zijn.
- Het kind wordt vergezeld door een persoon die het ouderlijk gezag uitoefent.
Bedrag
De elektronische vreemdelingenkaart -12 jaar kost €8,50.