Elektronische vreemdelingenkaart

Het aanvragen van een elektronische vreemdelingenkaart kan enkel op AFSPRAAK.

De elektronische vreemdelingenkaart vervangt de papieren verblijfsvergunning van zowel EU-burgers als niet-EU-burgers. Zo krijgen ook niet-Belgen toegang tot toepassingen van e-government en kunnen ook zij documenten elektronisch ondertekenen.

Voorwaarden

Zowel EU-burgers als niet-EU-burgers ouder dan 12 jaar kunnen een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen.

Procedure

Maak een afspraak

De procedure tot het bekomen van een machtiging tot verblijf en bijgevolg tot het bekomen van een verblijfskaart zijn verschillend naar gelang de nationaliteit en het doel van verblijf.

  • Je kan je elektronische vreemdelingenkaart aanvragen bij het gemeentebestuur.
  • Een tweetal weken na de aanvraag zal je per post de PIN- en PUK-code ontvangen waarna je de elektronische vreemdelingenkaart kan afhalen.

Let op! Je moet de nieuwe vreemdelingenkaart persoonlijk afhalen omwille van de vingerafdrukken

Meebrengen

  • De huidige verblijfskaart of het attest van verlies of diefstal van deze kaart;
  • Een recente kleurenpasfoto van uitstekende kwaliteit, in vooraanzicht en tegen een witte achtergrond genomen.

Bedrag

Alle elektronische vreemdelingenkaarten kosten €21.

Prijzen voor spoedprocedures vind je onderaan deze pagina.

Uitzonderingen

Elektronische vreemdelingenkaart gestolen of verloren?

Is je vreemdelingenkaart gestolen of verloren dan geef je dit aan bij de politie én vraag je een nieuwe vreemdelingenkaart aan bij de gemeente.

Elektronische vreemdelingenkaart dringend nodig? Dan kan je deze aanvragen via spoedprocedure.

De kostprijs bedraagt €120.

(Aanvraag voor 15 uur = 1 dag later bij de gemeente geleverd)


Contactinformatie