Fietssuggestiestroken voor veiligheid zwakke weggebruikers

27
jun
2023

De gemeenteraad gaf afgelopen maandag haar positief advies op het invoeren van een parkeerverbod in de Hoofdstraat in Eksel. Dit is een eerste stap in het plan om van de Hoofdstraat een veilige verbinding te maken voor alle weggebruikers. Bovendien was dit ook één van de voorwaarden van De Lijn om Eksel centrum nog te blijven bedienen.

Schepen van openbare werken, William Linmans kadert het dossier: “Meer dan tien jaren geleden werd de doortocht in het centrum van Eksel onder handen genomen. Na heel wat kleine aanpassingen en ingrepen blijkt dat de Hoofdstraat nog steeds niet veilig aanvoelt voor de weggebruikers, zowel voor voetgangers, fietsers als voor automobilisten. Heel wat fietsers kiezen ervoor om op het voetpad te rijden. In de upgrade van het mobiliteitsplan dat momenteel in uitwerking is, zet het lokaal bestuur de zwakke weggebruiker centraal en wordt er gezocht naar oplossingen voor dit gevoel van onveiligheid.”

Inzetten op zichtbaarheid en verkeersveiligheid

Daarom stelt het lokaal bestuur voor om plantvakken en parkeerplaatsen weg te halen en de fietssuggestiestroken van de Heerstraat door te trekken. Schepen van openbare werken: “Het weghalen van plantvakken en parkeerplaatsen was trouwens één van de voorwaarden van De Lijn om nog door het centrum van Eksel te blijven rijden. Aangezien het voor ons niet bespreekbaar was dat De Lijn niet meer door Eksel zou rijden, hebben we hiervoor geopteerd, maar hebben we er wel voorwaarden aan verbonden.” Het lokaal bestuur koppelt hier de uitbreiding van de fietssuggestie-stroken aan. Fietssuggestiestroken vergroten de zichtbaarheid van fietsers en geven hen de nodige veilige ruimte op de weg.

Huidige zone 30 blijft behouden

Schepen van mobiliteit, Theo Martens gaat verder: “Momenteel geldt er een zone 30 in de Hoofdstraat. De combinatie van deze snelheid en de bijkomende ingrepen zorgen ervoor dat deze straat een duurzame verbinding is voor alle fietsers, klein en groot. We onderzoeken of een trajectcontrole nodig is om de snelheidszone 30 te respecteren. Het is immers de bedoeling dat de veiligheid die de inwoners nodig hebben, ook effectief nageleefd wordt.”

In gesprek met onze inwoners

Burgemeester Jan Dalemans: “Deze verkeersveiligheid is niet alleen belangrijk voor de Hoofdstraat, maar ook voor de bewoners en weggebruikers van omliggende straten. In het onderzoek naar het uitbouwen van een trajectcontrole wordt er namelijk ook rekening gehouden met de gevolgen die dit kan hebben voor de straten rond de Hoofdstraat. Want ook deze straten (Pundershoekstraat, Groenstraat, Diestersebaan, …) worden veelvuldig gebruikt door onder andere kinderen die naar de lagere scholen fietsen.  Het bestuur wil ten alle tijden vermijden dat problemen zich verplaatsen naar deze straten. Er zal met de inwoners van de Hoofdstraat en omliggende straten zeker in gesprek gegaan worden.”