Hulplijn 1712 staat klaar voor klachten over familiaal geweld

24
mrt
2020

Hulplijn 1712 staat klaar om meer oproepen over conflict en geweld in gezinnen te beantwoorden. Zij zullen tijdens de coronacrisis telefonische en online permanentie blijven voorzien.

Daarnaast ontwikkelde 1712 een poster met tips over hoe gezinnen kunnen omgaan met conflicten en geweld tijdens deze periode (rechts onder 'Documenten).

Experte aan het woord
Experten intrafamiliaal geweld van de Centra voor Algemeen Welzijnswerk en de Vertrouwenscentra Kindermishandeling ontwikkelden de poster in samenwerking met het expertisecentrum Resilient People van UC Leuven-Limburg.

Dr. Evi Verdonck (UCLL): “Door de crisis is het normaal dat er spanningen binnen gezinnen ontstaan. Deze poster geeft gezinnen enkele concrete handvatten over hoe zij kunnen omgaan met conflicten en geweld in het gezin. Hoe kunnen we conflicten zo veel mogelijk vermijden? Wat te doen als er een hoogoplopende ruzie is? Burgers kunnen deze tips op maat toepassen waardoor ze veerkrachtiger worden in de onzekere en angstige periode waarin we verkeren.” 

Cijfers over oproepen over intrafamiliaal geweld
Bij driekwart van de (mogelijke) slachtoffers waarover 1712 gecontacteerd wordt, vindt het geweld in het gezin plaats. Vorig jaar werd de hulplijn gecontacteerd over meer dan 5.650 mensen (voornamelijk minderjarigen) die geweld in de gezinscontext meemaakten. Het gaat over oproepen over kindermishandeling, partnergeweld, oudermishandeling en andere vormen van familiaal geweld.

Over hulplijn 1712
1712 is een professionele hulplijn voor burgers die een vraag hebben over geweld, misbruik en kindermishandeling. 1712 is er zowel voor minderjarigen als voor volwassenen. 1712 is er voor slachtoffers, daders en omstaanders van geweld. De hulplijn is gratis en anoniem. 1712 kun je elke werkdag telefonisch, via e-mail of chat bereiken. Meer info vind je op 1712.be

1712 is een samenwerking tussen de Centra voor Algemeen Welzijnswerk en de vertrouwenscentra kindermishandeling.